Pierwsze rozwiązania automatyzujące prace magazynowe zostały wprowadzone przez Amazon 9 lat temu. Od tamtej pory są powszechnie stosowane we wszystkich centrach firmy. Obecnie trwają prace nad ich unowocześnieniem oraz rozszerzeniem innowacyjnych technologii na inne obszary działalności. Czy te rozwiązania sprawdzą się w mniejszych magazynach? 

Najważniejszą kwestią dla każdego przedsiębiorstwa jest osiągnięcie zysku. Tak jest też w tym przypadku – automatyzacja i robotyzacja zostały wprowadzone po to, aby zwiększyć wydajność pracy. Magazyny logistyczne firmy Amazon są obsługiwane przez ponad 350 tysięcy robotów. Celem tych innowacji było zmniejszenie rutynowych, mechanicznych czynności wykonywanych do tej pory przez człowieka. Zostały one zastąpione przez roboty. Dzięki temu można przewozić towary na mniejsze odległości i lepiej zadbać o zdrowie i samopoczucie pracowników. Przykładem dbałości o bezpieczeństwo jest wprowadzenie robotów transportowych, które mogą pracować razem z ludźmi. Inne rozwiązania są równie ciekawe:

  • zautomatyzowane systemy paletyzacji – zmniejszają konieczności dźwigania ciężkich produktów.
  • roboty sortujące towary – wykonują za pracowników takie prace jak podnoszenie towarów, ich obracanie czy składowanie.
  • specjalne podnośniki dla pojemników – pozwalają na precyzyjne umieszczanie pojemników i transport na taśmociągach.
  • systemy sortujące towary – pozwialają pominąć konieczność samodzielnego szukania produktów w pojemnikach.
  • samojezdne roboty – dostarczają pracownikom towary, dzięki czemu nie trzeba ich samodzielnie przemieszczać. Poruszają się na wyznaczonych trasach.

Należy pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania są stosowane we wszystkich krajach obsługiwanych przez Amazon. Niemniej firma stara się wprowadzić wszędzie ten sam standard.

Tradycyjne hale magazynowe niedługo będą tylko wspomnieniem. Coraz powszechniejsze staje się stosowanie standardów w ramach logistyki 4.0. Nowoczesny magazyn logistyczny stara się wykorzystać jak największą powierzchnię dostępną do zapełnienia. Centra logistyczne składują towary na krótki okres i starają się je jak najszybciej przesuwać, aby nie zalegały na regałach. Rotacja produktów to tylko jeden z czynników, które są śledzone przez analityków Amazona. Za jego sukcesem stoi również polityka cenowa:

  • firma stosuje kontrolę cen produktów względem konkurencji, stara się, aby jej oferta była przystępna dla klientów,
  • platforma Amazona stara się szacować optymalne, najlepsze ceny z danego segmentu produktów – m.in. dostosowuje je do aktualnego popytu i poziomu konkurencji.

Tego typu praktyki nie byłyby możliwe bez optymalizacji kosztów w systemach magazynowych. Oszczędności w przechowywaniu oraz w transporcie produktów wpływają wprost na ceny produktów oferowane dla klientów.

Zastanawiając się nad wdrożeniem pewnych rozwiązań warto rozważyć, czy mogą je stosować inne magazyny logistyczne. Niestety, ale w większości wypadków nie zawsze jest to możliwe. Wynika to z kilku powodów:

  • Amazon jest globalnym koncernem, który działa w wielu krajach na masową skalę. Dzięki temu firma może sobie pozwolić na gigantyczne środki przeznaczane na innowacje.
  • przewagą Amazona jest efekt skali – tylko w przypadku większej ilości operacji opłaca się stosować robotyzację. Małe magazyny nie są w stanie skorzystać na tym rozwiązaniu a nakłady finansowe znacznie przewyższałyby korzyści z ich wdrożenia.

Niemniej skorzystanie z kilku patentów, które mogłyby odciążyć pracowników może znacząco zoptymalizować pracę i zwiększyć wydajność. Nowoczesny magazyn logistyczny może poprawić efektywność pracy dzięki wykorzystaniu regałów paletowych lub wjezdnych, wyposażonych w automatyczny system samonośny. Implementacja innowacji jest możliwa nie tylko dla gigantów, ale także mniejszych podmiotów, musi być tylko dostosowana do potrzeb i możliwości firmy.