Wizualny aspekt prezentacji towaru ma w dzisiejszych czasach ogromne znaczenie. Pierwszą cechą, na podstawie której klienci oceniają markę i produkty jest szeroko pojęta estetyka. Z tego powodu ogromne znaczenie ma, jak zaplanujemy prezentację danego brandu. Dotyczy to przede wszystkim działań marketingowych. Wizualizacja obecnie ma tak duże znaczenie, że wręcz zakraja o sztukę, co widać na przykładzie witryn sklepowych.
Czym jest art branding?
W momencie, w którym komercja miesza się ze sztuką w celu promowania jakieś marki czy produktu możemy mówić o art brandingu. Polega to na wykorzystywaniu środków przekazu sztuki w celach komercyjnych i marketingowych. Chodzi o to, by sztuka nowoczesna służyła budowaniu wizerunku marki – ma być przedstawiana jako piękna, nieść ze sobą wiele możliwości interpretacji, przekazywać najważniejsze cechy brandu.
Dlaczego witryna sklepowa jest tak ważna dla brandu?
Witryna sklepowa to pierwsze, co widzą konsumenci. Z tego powodu ma ona przyciągać uwagę i zachęcać potencjalnych klientów do wejścia do sklepu i dokonania zakupu. Łączy ona w sobie komercję, konsumpcjonizm ze sztuką. Można ją przyrównać do ramy obrazu, ponieważ samym obrazem jest tutaj produkt w centrum.
Witryny sklepowe są planowane i ustawiane przez profesjonalistów, ponieważ muszą spełniać standardy odpowiednie dla danej marki. Ich wygląd wpływa na odbiór i wizerunek całego brandu. Musi być przyjemne dla oczu i atrakcyjne dla konsumentów, ale także stanowić reprezentację wartości firmy, a przy tym wpisywać się jeszcze w aktualne trendy.
Projektowanie witryn przestało już być zajęciem dla zwykłych pracowników sklepu. Zajmują się tym profesjonaliści – merchandisignerzy. Najczęściej pracują oni z jednym określonym brandem, dla którego dbają o odpowiednią ekspozycję produktów w sklepie, zgodnie ze standardami firmy. To właśnie oni odbywają regularne audyty w sklepach partnerskich marki, by sprawdzić, czy jej produkty są odpowiednio prezentowane.