Statyczne regały paletowe – regały wjezdne

0
168

Regały paletowe wjezdne, zwane również regałami “drive-in” to jedno z najciekawszych rozwiązań dostępnych na rynku. Doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność optymalizacji wykorzystanie powierzchni magazynowej. Pozwalają na zwiększanie skali operacji magazynowej bez konieczności angażowania wysokich nakładów inwestycyjnych.

Jakie są najważniejsze zalety regałów wjezdnych? Co sprawia, że cieszą się niesłabnąca popularnością? I czy układ ten jest wolny od wad?

Konstrukcja regałów magazynowych wjezdnych

We wjezdnych regałach magazynowych wykorzystuje się dokładnie takie same elementy konstrukcyjne co w klasycznych statycznych rozwiązaniach rzędowych. Różnica konstrukcyjna polega na wielkości tunelu, który umożliwia swobodny wjazd wózka widłowego. Kolejna różnica związana jest z wykorzystywaniem szyn nośnych, na których umieszczane są jednostki towarowe. Jednocześnie szyny te stanowią element wzmacniający regał i chroniący przechowywane towary.

Dzięki temu, oraz szerokiemu zakresowi  możliwości konfiguracyjnych, możliwe jest maksymalizowanie wykorzystania dostępnej powierzchni magazynowej. Dobrze zaprojektowane rozwiązania pozwalają na efektywne wykorzystanie nawet 80 procent kubatury hali.

Zalety regałów magazynowych wjezdnych

Regały magazynowe wjezdne umożliwiają osiąganie zdecydowanie lepszych wyników niż tradycyjne regały rzędowe. Ograniczenie liczby stref załadunkowo – rozładunkowych i korytarzy obsługowych pozwala na dwukrotne zwiększenie powierzchni przechowywania. A dodatkowo praktyka pokazuje, że zastosowanie tego rozwiązania pozwala na wykorzystanie nawet 85 procent powierzchni obiektu.

Co ważne, regały magazynowe wjezdne pozwalają uzyskiwać tak dobre efekty i jednocześnie uniknąć poważnych wydatków związanych z:

  • rozbudową hali magazynowej,
  • inwestycjom w nowoczesny system dynamicznych regałów paletowych.

Oznacza to, że regały paletowe wjezdne zapewniają najlepszy stosunek ceny miejsca paletowego do powierzchni. I stąd bierze się ich ogromna popularność.

FIFO czy LIFO?

W odróżnieniu od statycznych układów rzędowych regały wjezdne nie zapewniają bezpośredniego dostępu do wszystkich palet. Dlatego wykorzystuje się je głównie w magazynach o małej liczbie różnych jednostek asortymentowych. Nie oznacza to jednak, że regały wjezdne są rozwiązaniem mało uniwersalnym.

Standardowo w regałach wjezdnych stosuje się zasadę LIFO, czyli ostatnie weszło – pierwsze wyszło. Możliwe jest jednak wykonanie konstrukcji przejazdowej, w której w powodzeniem można stosować zasadę FIFO, czyli pierwsze weszło – pierwsze wyszło.

Najpoważniejsze wady regałów paletowych wjezdnych

Jaka jest najpoważniejsza wada wjezdnych regałów magazynowych? Nie jest ona związana z konstrukcją regałów, ale z wymuszoną organizacją pracy w obiekcie opartą na dużej intensywności pracy wózków widłowych. Intensywność ta wpływa negatywnie na poziom bezpieczeństwa pracowników, systemu regałowego i przechowywanych towarów.

Drugą wada jest wspominany brak bezpośredniego dostępu do jednostek paletowych. Jednak jest to wada dotycząca praktyczne wszystkich zagęszczonych systemów magazynowych.