Co należy wiedzieć przed założeniem własnej kawiarni

0
63

Założenie własnej kawiarni to rozbudowane zagadnienie, gdyż biznes gastronomiczny zdecydowanie nie jest prostym zagadnieniem. Potwierdzeniem tych słów jest fakt, że nawet co druga kawiarnia kończy swoją działalność podczas pierwszych dwóch lat istnienia. Odpowiedzią na potrzebę uzyskania fachowego doradztwa wielu restauratorów (w szczególności tych prowadzących kawiarnię) jest usługa mentoringu dla kawiarni. Na czym taka usługa polega?

Pomoc w otwarciu kawiarni lub w późniejszym etapie pomoc w prowadzeniu kawiarni to coś czego poszukuje wielu przedsiębiorców. Wynika to z faktu, iż przedsięwzięcie w postaci otworzenia własnego lokalu gastronomicznego to podjęcie ryzyka (duży nakład pracy oraz finansowy). Ponadto, w prowadzeniu kawiarni bardzo ważne jest doświadczenie gastronomiczne, które po prostu nie każdy inwestor posiada.

Mentoring to dzielenie się wiedzą i praktycznym doświadczeniem na każdym etapie prowadzenia biznesu gastronomicznego. Mówiąc o etapach prowadzenia biznesu gastronomicznego należy wyróżnić co najmniej 3 fazy.

  1. Otworzenie kawiarni – czyli wszystko co powinieneś wiedzieć przed otworzeniem swojego lokalu. Na pewno trzeba pamiętać o takich zagadnieniach jak: chłodna kalkulacja finansowa, wybór lokalu (ze szczególnym uwzględnieniem analizy wybranej lokalizacji), zakup sprzętu i wyposażenia, ustalenie menu, zatrudnienie kadry, szkolenia dla pracowników oraz szeroko pojęty marketing. Trzeba przyznać, że ilość i złożoność zagadnień z jakimi musi się zmierzyć przedsiębiorca jest naprawdę imponująca. Można powiedzieć, że osoba planująca otworzenie własnej kawiarni musi posiadać interdyscyplinarne kompetencje. Dla osób planujących otworzenie swojego lokalu z pewnością bardzo pomocny jest profesjonalnie przygotowany biznes plan kawiarni.
  2. Prowadzenie kawiarni – to wbrew pozorom nie jest moment na chwilę odpoczynku. Dopiero w tym momencie przedsiębiorca zaczyna widzieć elementy, które wymagają usprawnienia w związku z czym pojawiają się nowe zadania. Zagadnienia jakie są poruszane to między innymi poszerzenie bazy klientów, poprawienie opłacalności sprzedaży, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz uatrakcyjnienie oferty. W przypadku niektórych lokali przychodzi moment, w którym właściciel ma zamiar spieniężyć prowadzony biznes co oznacza przygotowanie kawiarni do sprzedaży.
  3. Przejęcie kawiarni – naturalnym elementem jest poszerzanie swojego portfolio prowadzonych działalności o kolejne lokale. Przejęcie kawiarni to skomplikowany proces, który powoduje wiele wątpliwości głowie inwestora. Dlatego też oferta dotycząca mentoringu porusza takie zagadnienia jak finanse i formalności, technologia i menu, bieżąca działalność operacyjna oraz działania marketingowe.