Jak prawidłowo tankować paliwo

0
19

Tankowanie paliwa wydawałoby się, że jest czynnością dziecinnie prostą. Zdejmujemy odpowiedni pistolet nalewowy z dystrybutora wkładamy wylewkę do zbiornika w pojeździe, naciskamy na spust załącza się pompy do benzyny i paliwo przepompowywane jest ze zbiornika do naszego pojazdu. Na stacjach CPN do wyboru mamy zazwyczaj kilka rodzajów paliw benzyna 95, 98, olej napędowy, olej napędowy ulepszony. Jeżeli zatankujemy lepszej klasy paliwo to nic się nie stanie, zapłacimy po prostu większy rachunek, jednak, jeżeli pomylimy olej napędowy z benzyną skutki tego mogą być opłakane, łącznie z remontem silnika.

Ilość paliwa w zbiorniku

Niewielu kierowców jednak wie, jakie są graniczne wartości w zbiorniku. O ile wartość maksymalna w czasie tankowania sygnalizowana jest poprzez tzw. odbicie pistoletu to wartość minimalna dla każdego oznacza już, co innego. Jednak zacznijmy od ilości maksymalnej, czyli potocznie mówiąc tankowania do pełna. Moment, w którym pistolet odbija informuje nas o maksymalnej ilości paliwa w zbiorniku, nie oznacza to jednak, że do zbiornika już więcej nie zatankujemy, czasami można dolać od kilku do nawet kilkunastu litrów. Tankowanie pod korek nie jest zalecane, ponieważ zalewany jest system odpowietrzania w wyniku, czego paliwo może wydostać się ze zbiornika.

Drugą z wartości granicznych jest jazda na rezerwie, o ile w momencie zapalenia się rezerwy przejechaniu kilku czy kilkunastu kilometrów i zatankowaniu paliwa do pełna silnikowi nic nie grozi to ciągła jazda na rezerwie i dolewanie kilku litrów oleju jest szkodliwe dla silnika. Jazda z bardzo małą ilości benzyny jest często stosowaną praktyką u kierowców jeżdżących na LPG, tankują oni gaz do pojazdu a benzyna często pozostaje na rezerwie. W takim przypadku po pewnym okresie czasu uszkodzeniu ulega pompa paliwa, którą właśnie smaruje benzyna ze zbiornika. Średni koszt pomp paliwa dla samochodów osobowych wynosi zazwyczaj od 200 do 400 zł, więc oszczędność w postaci jazdy na rezerwie jest bardzo wątpliwa.